Amb motiu del 47è
Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya a Sitges, del 3 al
12 d'octubre, he analitzat el seu cartell publicitari que ha estat realitzat un
cop més per l'agència CHINA.
La imatge mostra un
noi amb els ulls tapats agafant uns globus formats per ulls, mentre un
gos a l'esquerra els observa. Al fons s'aprecia la Església, coneguda com La
Punta de Sitges.
L'anàlisi de
continuació explica els elements i les eines emprats en les imatges per
transmetre determinades sensacions i dirigir la nostre atenció.
L'enquadrament escollit pel cartell és
rectangular vertical de manera que dona força i fermesa a la imatge. Un altre
element important pel que fa al punt de vista és la distancia respecte
allò fotografiat, per tant, aquí es mostra un pla general ja
que l'escenari és ampli i el noi que apareix ocupa una tercera part de
l'enquadrament i d'aquesta manera remarca la importància del seu entorn.
Els elements escollits que destaquen
com a centre d'interès són els globus amb forma d'ulls (segons el meu criteri
crec que és el motiu principal), el noi i el gos. Al fons, la presència de l’Església
decora el cartell.
La línia d'horitzó està col·locada a dos
terços per baix per donar més importància al centre d'interès. Les línies
dominants són corbes (els globus) i verticals.
La composició és clàssica ja que per
tendència natural la nostra atenció es dirigeix al motiu de la imatge.
El pes visual que percebem d'aquest
cartell és un equilibri compost per elements com la presència de formes
regulars i irregulars, una àmplia profunditat de camp que ens aporta
informació, la ubicació, la mida, el contrast creat amb l'ús de colors freds
que pesen poc...
La situació de la càmera just davant
del noi i a la seva alçada ens indiquen que l'angle és pla normal frontal.
El noi apareix en el enfocament,
juntament amb els elements que estan a la mateixa distància, i crea poca
profunditat de camp perquè just al darrera ja apareix la Església
desenfocada.
Podem dir que la composició és
simplificada ja que els colors de la imatge són suaus i no hi ha detalls al
fons que distreguin l'atenció.
La fotografia ha estat presa amb llum
del matí i plana que il·lumina tons apastelats, difumina els elements llunyans
i crea unes lleugeres ombres i contrastos.
L'efecte impactant de la imatge s'ha
aconseguit posant pocs elements i pocs colors molt contrastats.
Per acabar, citar unes paraules de
Miguel Ángel Duo, l’encarregat de la direcció creativa: “Segurament, aquest
sigui l’any en què menys podem explicar el perquè del cartell, i l’any que més
explicacions diferents li trobi la gent. I totes seran correctes. De fet, així
funcionen també els somnis: un lloc en el que es troben amb naturalitat elements
que d’entrada no haurien d’estar junts”.